Gereedschapsset voor VAG natte dubbele koppeling van de DSG-serie DQ250, DQ380, DQ381, DQ500
Gereedschapsset voor VAG natte dubbele koppeling van de DSG-serie DQ250, DQ380, DQ381, DQ500
220,00 €
Speciale gereedschapsset voor het vervangen van de natte koppeling op 6- en 7-traps transmissies met dubbele koppeling DQ250, DQ380, DQ381, DQ500.
1 x meetklok Ø60 mm, meetbereik 0-10 mm
1 x Universele meetklokhouder, voor gebruik. zoals VW387
1 x Borgbout DSG-koppeling 7-speed, te gebruiken. zoals T10524
1 x Borgbout DSG-koppeling 6-speed, te gebruiken. zoals T10303
2 x Trekhaak, demontage koppeling, voor gebruik. zoals 3438
1 x Stylusverlenging voor meetklok 83 mm
1 x Montagehuls voor einddeksel 6-speed, te gebruiken. zoals T10302
1 x Montagehuls voor einddeksel 7-speed, te gebruiken. zoals T10459
1 x stevige opbergkoffer
te gebruiken zoals :
VW387, T10302, T10303, T10459, T10524
Bij deze set is het ook handig om volgende slaghamer voor het verwijderen van de aansdrijfplaat te gebruiken
Gelijkaardige set als : Gedore 3411591 Double Clutch Toolkit, Width 391mm - GD KL-0500-90 K
Deze versnellingsbakken vindt u onder andere in volgende voertuigen :
Audi: A3, Q2, Q3, S3, RS3, TT, TTS, SQ2
Seat: Ateca, Alhambra, Leon, Tarraco
Skoda: Karoq, Kodiaq, Octavia, Superb
VW: Arteon, Caddy, Golf, Passat, T-ROC, Tiguan
De procedure is de volgende :
Werkwijze (verwijst naar een 7-traps transmissie met dubbele koppeling 0GC. Neem altijd de specificaties van de fabrikant in acht):
-Versnellingsbakolie aftappen:
open eerst de verticale aftapplug, demonteer de overloopleiding en open vervolgens de mechatronische schroef aan de zijkant. Laat altijd alle olie weglopen. (Opmerking: als er een beige overloopleiding is geïnstalleerd, moet deze worden vervangen door een rode.)
-Verwijder eindkap: (DSG versnellingsbak verwijderd en horizontaal op de werkbank of motorsteun gemonteerd)
Til het einddeksel met een schroevendraaier vanaf de zijkant naar buiten. Het deksel en de borgring moeten altijd worden vervangen.
-Het verwijderen en installeren van dubbele koppeling:
-Verwijderen :
Controleer de aandrijfplaat op positiemarkeringen voor hermontage, markeer deze eventueel zelf
Borgbouten 116570 / 116876 plaatsen en borgring met een schroevendraaier eruit wippen
verwijder de aandrijfplaat met behulp van een geschikt gereedschap of trekker (te gebruiken als T10525).
Verwijder de borgveer en bewaar deze voor de meting (houd de borgveer goed vast bij het losmaken, deze kan door een opening in de versnellingsbak vallen)
Verwijder de stelschijf
gebruik de 2 haken 117190 om het pakket te verwijderen en draai het niet over de versnellingsbak
-Installeren:
Ga voorzichtig om met het nieuwe koppelingspakket en draai de platen niet
Controleer de zuigerveren. Hun ringverbindingen moeten 180° verschoven zijn (1e en 3e evenals 2e en 4e hetzelfde)
Borgbouten 116570 / 116876 plaatsen en eventueel door een tweede monteur laten vasthouden
Plaats de dubbele koppeling voorzichtig met behulp van de haken, laat ze niet vallen, draai indien nodig lichtjes
Borgbouten mogen slechts een kleine speling hebben als ze correct zijn geplaatst. Deze blijft op zijn plaats totdat de eindkap is geïnstalleerd
Draai het pakket niet meer
Verwijder de borgring van de aandrijfplaat en markeer en verwijder de aandrijfplaat, waarbij u de bevestigingsbouten vasthoudt
- Bepaal de shim voor de dubbele koppeling:
Monteer tijdelijk de “oude” borgveer. Dit is onder een hoek uitgezet. Altijd de kleinere opening bovenaan
Bevestig de meetklokhouder aan de behuizing en zet de knop op 0 onder voorspanning op de ingaande as
gebruik beide haken om het pakket op te tillen en noteer de waarde WAARDE: A
plaats nu de knop op de naaf tussen de uiteinden van de borgring
gebruik beide haken om het pakket op te tillen en noteer de waarde WAARDE: B
- Bereken de shim als volgt:
Meetwaarde "B" - meetwaarde "A" - 0,11 = dikte van de te plaatsen ruit
Shims zijn gegradueerd in stappen van 0,05 millimeter, kies de dichtstbijzijnde grotere shim
-Volledige installatie:
Verwijder de borgring van de aandrijfplaat en installeer de vastgestelde shim. Borgveer monteren, borgpen blijft op zijn plaats
-Controle meting:
plaats de knop op de hub opnieuw tussen de uiteinden van de borgring
gebruik beide haken om het pakket op te tillen en noteer de waarde WAARDE: C
Meetwaarde "C" - meetwaarde "A" moet tussen 0,05 en 0,12 liggen, anders de shim vervangen
nieuwe borgring installeren
Plaats de aandrijfplaat in de dubbele koppeling en let daarbij op de markering
Laat een tweede monteur de bevestigingsbouten naar buiten duwen en duw de aandrijfplaat voorzichtig in zijn zitting met een geschikte huls
Monteer een nieuwe borgveer, beginnend bij de opening, met de wijzers van de klok mee indrukken tot de eindpositie, pasvorm controleren
Verwijder de bevestigingsbouten en installeer de eindkap
-Installeer eindkap:
Montagehuls 120733, 120732 reinigen en op een schone ondergrond leggen
Plaats de deksel erop met de opening naar boven en duw de sleeve er een keer doorheen
Steek nu de huls in het klokhuis, smeer de buitenste lip van het deksel in met olie en schuif het deksel correct geïnstalleerd
Het is mogelijk om het deksel voorzichtig op zijn plaats te wrikken met een schroevendraaier totdat de "nieuwe" borgring kan worden geïnstalleerd
Verwijder de montagehuls pas weer als de borgring is gemonteerd
- Transmissieolie bijvullen (let op: vul nooit via de ontluchting):
Monteer de overlooppijp en gebruik de adapter om voorlopig 6 liter voor te vullen
Start de motor en laat deze stationair draaien. Trap het rempedaal in en schakel bij stationair toerental door alle keuzehendelstanden "P, R, N, D/S", waarbij elke stand ten minste 3 seconden ingeschakeld moet blijven.
Zet de keuzehendel in stand "P" en zet de motor niet af.
Breng de transmissieolietemperatuur op ca. 30 °C. Laat het indien nodig afkoelen. Overtollige olie aftappen.