Ketting voorspanner BMW 119340 , 0197-M , EN-52346 Nieuw model
Ketting voorspanner BMW 119340 , 0197-M , EN-52346 Nieuw model
25,00 €
Met dit nieuw ontworpen speciale gereedschap voor het voorspannen van de distributieketting is het nu eenvoudiger om het voorgeschreven koppel van 0,6 Nm aan te brengen met de handmomentsleutel TM106650, indien geïnstalleerd.
De distributiekettingspanner van deze motoren is meestal zo geïnstalleerd dat deze zonder ingewikkelde verlenging niet met een momentsleutel kan worden bereikt.
Omdat echter elke flexibele verlenging, hoe speciaal ook, het zeer lage koppel procentueel aanzienlijk vervormt, hebben we dit gereedschap aangepast en verbeterd.
De hulpkettingspanner bestaat nu uit twee onafhankelijke componenten. Hierdoor is het nu mogelijk om eerst de buitenhuls in te schroeven - eenvoudig met de hand of met een dopsleutel.
De middelste klembout kan nu met een binnenzeskant worden ingebracht en met de momentsleutel in een rechte lijn worden vastgedraaid.
Het flexibele verlengstuk, artikelnummer vermeld in de reparatiehandleiding. 100999 (te gebruiken zoals 83300490517) is daarom niet meer nodig.
Tips :
Volgens de reparatie-instructies is het mogelijk om de verlenging en distributie van de distributieketting te controleren met de kettingspanner.
Voorgespannen tot 0,6 Nm en voorzien van een contramoer kan de inschroefdiepte worden gemeten en gegeven de waarden:
- tot 68 mm – regeltijden instellen
- tot 72 mm – kettingspanner / slijtage-indicator (gebruik art.nr. TM115160 of TM117200)
- meer dan 72 mm – distributieketting vervangen
Omdat wij om de genoemde redenen geen lange uitvoering gebruiken, nemen wij als referentie de maat : cilinderkopcontactvlak voor de inschroefbout (+boutlengte 60 mm).
Uit onze ervaring wordt dit testproces voor de distributieketting zelden gebruikt. Als er problemen zijn met de distributieketting, is deze procedure meestal niet nodig.
Wij adviseren altijd het gebruik van de betreffende slijtage-indicatoren (art.nr. TM115160 of TM117200).
Tip :
Zorgen dat componenten in de besturingsbehuizing vallen, zijn bij normaal gebruik ongegrond. Schroef de buitenhuls met de hand in de schroefdraad van de kettingspanner, iets dieper dan vlak.
Vervolgens wordt de drukbout ingeschroefd, in contact gebracht en vervolgens met 0,6 Nm vastgedraaid.
Geschikt voor motorcodes :
EP3, 8FP, 8FR, 8FS, 8FN
EP6 (5FA, 5FE, 5FH, 5FK, 5FL, 5FM, 5FN, 5FP, 5FR, 5FS, 5FT, 5FU, 5FV, 5FW, 5FX, 5FY, 5FG, 5GM, 5GN, 5GR, 5GT, 5GW, 5GY, 5GZ)
B36, B38, B46, B48, B58
A16XHL, D16XHT, F16XHR, DGX
N12, N14, N16, N18, N20, N26, N40, N42, N43, N45, N45T, N46
Te gebruiken zoals :
119340 , 0197-M , EN-52346